Pressemeddelelse fra Køge Kommune:
Udbygningen af Køge Havn til en ny og moderne erhvervshavn er i fuld gang. Med næsten 2.300 nye kajmeter og et stort landareal på over 400.000 m2 til erhvervsformål bliver Køge Havn i 2022 en af de største i Danmark. Den sidste de fire moler – sydmolen – er færdig, og nu får byens borgere midlertidigt adgang til molehovedet, hvorfra der er en unik udsigt over byen og Køge Bugt.
”Det har helt fra starten af udvidelsen været Byrådets ønske, at borgerne skal have adgang til Sydmolen og den udsigt, der er herfra. Nu bliver det virkelighed, og det har jeg set meget frem til. Det er noget ganske særligt at komme helt tæt på havet og se ud over bølgen blå – og måske spotte et af de store skibe komme ind i havnen. Jeg håber, at mange vil benytte sig af muligheden, for det er en helt særlig oplevelse,” siger borgmester i Køge Kommune, Flemming Christensen.
Siden februar måned 2015 har Aarsleff været i gang med at anlægge Køge Havns nye sydlige mole ud. Fra Søndre Havn har man kunnet se, hvordan store maskiner og fartøjet ”Jette Saj” fra Svendborg Uddybnings Kompagni, har kæmpet med at få den 888 meter lange mole færdig. En særdeles krævende opgave, fortæller projektleder på Køge Havn, Jens Christians Kaas.
”Det kræver stor erfaring og ekspertise, når gravemaskinen skal jonglere en 6 tons granitsten på plads. Alle dæksten er lagt, så de passer præcis med de omkringliggende og låser sig fast,” siger Jens Christian Kaas.
Vil tiltrække nye store kunder
Udover de fire nye moler skal der bl.a. også laves en ny unitterminal. Hele udvidelsen af Køge Havn betyder, at havnen i fremtiden vil kunne modtage skibe på op til 200 meter i længden og 30 meter i bredden. Det vil få stor betydning for havnens fremtid, siger direktør for Køge Havn, Thomas Kampmann.
”Vi kommer til at kunne modtage skibe helt op til det dobbelte af, hvad havnen kan i dag, og dermed mulighed for en langt større godsomsætning. Den nye erhvervshavn er sammen med udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen og den kommende Køge Nord Station med til styrke infrastrukturen omkring Køge markant, og det betyder, at kan vi tiltrække nogle helt nye og større kunder i fremtiden. Det vil være med til at sikre vækst og udvikling i kommunen,” siger Thomas Kampmann.
Næste etape, som omfatter selve tilslutningen mellem den nyanlagte Sydmole og den eksisterende sænkekassemole, startes op i løbet af nogle måneder. Den indebærer også, at der laves en mindre åbning med en bro over, hvor kanoer, kajakker, robåde og mindre motorbåde kan sejle igennem. Åbningen kommer til at være i starten af den sydlige mole. Mens arbejdet står på, er det nødvendigt at lukke for adgangen til Sydmolen.
Kontakt:
Jens Christian Kaas, tlf., 28 79 24 43
Flemming Christensen, borgmester tlf., 28 79 20 00
Thomas Kampmann tlf., 28 13 83 23
Fakta om anlægget af den nye Sydmole
Entreprenøren har arbejdet sig fra land og ud til molehovedet med udlæg af kernematerialer og store dæksten. Derefter tilbage igen med lægning og tilpasning af de store betonblokke, der danner en fin sti på hele strækningen.
Nogle af de store dæksten er blevet sejlet hertil fra Falkenberg i Sverige. Andre materialer er genbrugt fra de gamle, eksisterende moler, som er blevet nedlagt i takt med færdiggørelsen af de nye moler.
Fra molehovedet på Sydmolen er der en unik udsigt over byen og Køge Bugt, som nu er åben for offentligheden.
Fakta om udvidelsen af Køge Havn
Frem mod 2022 udvikles både den eksisterende havn og en stor havneudvidelse
Havnen udvides for omkring 950 mio. kr. med 2.300 kajmeter, 475.000 m2 arealer og unitterminal på 225.000 m2. Samlet udvides havnen med 700.000 m2.
Havnen får en vanddybde på mellem 8,5 og 9,5 meter. Det vil åbne op for, at langt større skibe kan lægge til i Køge Havn.
Venlig hilsen
Christian Lietzen
Kommunikationsrådgiver, Køge Kommune
Foto: Køge Kommune