Det går fantastisk for tilstrømningen af jord hos Køge Jorddepot. Faktisk er det i 2014 gået så godt, at vi ikke er i stand til at modtage mere klasse 0-1 jord, som også kaldes ren jord.
Kapaciteten er simpelthen fyldt ud og det betyder, at vi hverken kan oprette nye sager og at de eksisterende sager ikke kan forhøjes. De allerede anviste jordsager kan selvfølgelig stadig modtages, siger Thomas Kampmann, direktør for Køge Jorddepot.
Under normale forhold skulle Køge Jorddepotet have forsat med at modtage ren jord indtil 2016, da dette skulle bruges i anlægget af en 22,5 ha stor unitterminal, som er en del af den store udvidelse af Køge Havn. Grundet en igangværende VVM-undersøgelse er anlægsprojektet af unitterminalen blevet forsinket et år til halvandet, og derfor er pladsen altså fyldt til bristepunktet.
En dårlig begyndelse
Det var en sløv start for Køge Jorddepot, der i de første par år stod næsten stille. Jorddepotet, der blev etableret i 2008, var ellers fuldt gearet til at modtage fra jord fra hele Sjælland. Det var derfor til stor frustration for de mange ivrige mennesker bag projektet, at de toplæssede lastbiler, som ethvert jorddepotet drømmer om, udeblev.
Hvad man på daværende tidspunkt ikke vidste, var at finanskrisen havde ramt byggebranchen hårdt. Som et velplaceret spark i livets byggeklodser, gik alting i sort.
Man vidste simpelthen ikke om depotet nogensinde ville nå de budgetterede mængder, det ville krævede at holde jorddepotet kørende. I 4 år stod det stort set stille, men netop da fremtiden så mest dyster ud, begyndte lastbilerne at trille mod Køge, fortæller Thomas Kampmann
Ikke kommet sovende til succes
Årsagen til den pludselige opmærksomhed på Køges Jorddepot, var en omgang benhårdt strategisk arbejde og en smule held.
I de stille tider havde ledelsen, gjort et stort stykke arbejde for at gøre opmærksom på Køge Jorddepot og samtidig lavede man aftaler med dem, der producerede jorden. Endelig fik jorddepotet en logistisk fordel, da hovedstadens jorddepot på Amager blev fyldt og alternativet, jorddepotet på Københavns Nordhavn, viste sig problematisk for de lastbiler, der sydfra skulle igennem København for at deponere jorden.
Det optimale valg blev derfor Køge Jorddepotet – og tilstrømningen af jord er gået over al forventning siden.
– Det rekreative område tæt på Nordstranden er fyldt ud og havnens nye 40 ha store erhvervsområde har virkelig taget form. Vi har indhentet de mange års stilstand, og vi er kommet langt over de budgetterede mængder jord, som er opstillet for Jorddepotet.
– Nu afventer vi egentlig bare grønt lys fra den igangværende VVM undersøgelsen af unitterminalen, så vi kan forsætte udviklingen af havnen og igen åbne for modtagelsen af ren jord, siger en glad Thomas Kampmann.